KOCAV Divan Sohbetlerinin post sahibi İstanbul Üniversitesi Tıp Fakültesi Ortopedi ve Travmatoloji Ana Bilim Dalı Öğretim Üyesi Prof. Dr. Hayati Durmaz idi. Sohbete Bünyamin Aksungur ve Coşkun Çokyiğit de katıldı. Sohbette Müslüman Türk kadınının giyinme ve örtünme şeklinden milli kültürümüzü korumamız gerektiğine, Peyami Safa’dan Hicaz makamına, 22 yaşında idam edilen Uygur Türk’ü Lütfullah Mutellip’ten İskitlere, Diriliş dizisi üzerinden tarih dizilerinin toplumumuzda nasıl bir tarih bilinci oluşturduğuna dair birçok konu hakkında konuşuldu.
Tesettür ile Kültürümüz Arasındaki İlişki
Zamanla Türklerin diğer kültürlerin etkisinde kaldığını kendi özümüzü ve kültürümüzü korumamız gerektiğini ifade eden Coşkun Çokyiğit “Türkiye’deki Müslüman insan kendi milli kültürüyle beraber modernizm karşısında aldığı tavırları gözden geçirip, elekten geçirip kendine hası ortaya koymalı” dedi. Bünyamin Aksungur da bu konu hakkındaki düşüncelerini şöyle belirtti: “Zaten önemli olan bir şey var. Örtünmek Allah’ın emri olsa da olmasa da bizim belli bir kültürümüzün, folklorumuzun gereği ve kendi milli geleneklerimizden bir tarz oluşturabiliriz. Araplar da oluşturabilir, ötekiler de oluşturabilir, herkes oluşturabilir. Neticede bize İslam’ın öğrettiği asıl düstur ahlaklı olmak. Ahlakı hem dışarıya kötü örnek olmamak için hem de kendi içimizi muhafaza etmek için tamamlayıcı bir unsur olarak düşünebilirsiniz ama İslam’ın bir üniforması gibi düşündüğünüz anda ben karşınızdayım.”
Önemli Bir Entelektüelimiz: Peyami Safa
Coşkun Çokyiğit, önceki sohbet konusu Peyami Safa hakkında bilgiler aktardı. “Kendi kendimin nefretinin çirkinleştirdiği ve çerçevelediği bir dünyada yalnızım” diyerek ‘Yalnızız’ romanından bir alıntıyla konuşmasına başlayan Çokyiğit, Peyami Safa’yı dönemindeki diğer insanlardan ayıran en önemli özelliğinin ahlakı olduğunu ve kendisinin çok önemli bir entelektüelimiz olduğunu söyledi. Peyami Safa’yı Peyami Safa yapan şeylerden bir tanesinin de kendinin çok sık kullandığı bir kelime olan “tecessüs” olduğunu belirtti. Tecessüs; merakını gidermeye çalışmak, anlama görme merakı anlamına geliyor. Peyami Safa’yı Peyami Safa yapan şeyin onun üretme merakı olduğunu dile getirdi.
Uygur Türkü Lütfullah Mutellip
“Bu geniş dünya benim için cehenneme döndü / Taze gülümü hazana çevirdi, kan içici zalimler.” Aksungur’un da dediği gibi kolunu keserek idamından bir gün önce tutuklu kaldığı zindanın duvarına tam olarak böyle yazmıştı Lütfullah Mutellip. Daha 22’sinde boğazı kesilerek arkadaşları gelip onu kurtarmasınlar diye hemencecik idama götürülmüştü. Lütfullah Mutellip, 22 yaşında, şair, drama yazarı, gazeteci ve iflah olmaz bir Türk Milliyetçisi idi. Bünyamin Aksungur bu genç ve daha nicelerini anmış, onların anısına “Canan Uykuda” türküsünden bir kesiti seslendirdi. Türküde Canan ile vatanın özdeşleştirilmiş olduğunu da belirtti. Soydaşlarımızın umudunun Türkiye olduğunu söyleyen Aksungur, Türk milliyetçilerinin cananı olan Türk milletinin bir an evvel gaflet uykusundan uyanması gerektiğini dile getirdi.
Ardından sözü alan Prof. Dr. Durmaz, İskit Türkleri hakkında bazı bilgiler verdi. İskit Türklerinin teknolojik anlamda dönemine göre ileri düzeyde olduğunu ve günümüze de birçok katkıları bulunduğunu söyledi.
Son olarak Diriliş Ertuğrul dizisi üzerinden tarih dizilerinin Türk toplumundaki yeri konuşuldu. Tarih dizilerinin toplum bilincini ne denli oluşturduğu hakkında görüşler sunuldu, eleştiriler yapıldı. Tarih dizilerinde izlenebilirlik katmak için değişimlerin muhakkak olacağını söyleyen Prof. Dr. Durmaz, bu değişimleri yaparken olayların tarihi bütünlüğünü koparmamaya ve abartılı yanlış yüklemeler yapmamaya dikkat edilmesi gerektiğini vurguladı. Çeşitli konuların konuşulduğu keyifli sohbet katılımcıların soruları cevaplandıktan sonra sona erdi.
Yağmur KABAN (Gelişme 2)